Vi vill se Dig lida

Bloggen är uppe och rullar igen. Not. Jag skulle ha förberett det lite, jag har funderat en hel del över ett bra ämne att blogga över och meningen var att jag skulle ha gjort ett inlägg i lördags, men det blev inte och igår kväll när jag just skulle börja skriva så ryktes modemet ur av min Mor. Typiskt.

Jag hoppas att ni som läser detta har hört talas om de barbariska Gladiatorspelen som ägde rum i arenan; Colosseum i Rom för ungefär 2000 år sedan, mer eller mindre. Fångar och kriminella som blev dömda till att bli en Gladiator. De slogs mot djur eller människor och i slutändan dödades de, oftast. Hemskt. Ni vet säkert om tjurfäktningarna som pågår i Spanien. Jag är osäker på om det är så nu för tiden, men jag vet att förr slutade det med att man dödade tjuren, utan att gå in på detaljer. Det är också hemskt, självklart.

Jag vet inte hur andra människor ser på detta, men i mina ögon är det ganska barbariskt. Bara alla dessa häxbränningar som fanns under medeltiden eller avrättningar över huvudtaget som man gick och kollade på nere på torget. Hur sjukt är inte det? Visserligen så gick man inte på häxbränning för att det var kul, men det är ändå rätt barbariskt. Nog med ordet "barbariskt" nu. Ni förstår vad jag menar.

Nu i vår tid finns det inga gladiatorliknande spel som jag kan komma på. Inga offentliga avrättningar, i alla fall inte som förr. Många diskuterar och kan verkligen inte förstå hur man kunde vilja gå och se på dessa gladiatorspel, avrättningar som fanns, eller kan vilja gå och se tjurfäktningar (de håller ju på än idag). De är ju, som sagt, hemska.

Många, så kallade, tortyrfilmer har släppts de senaste åren och fler (och blodigare) blir det. Några av de senare filmerna heter ju SAW, Hostel, Wrong Turn och The Hills Have Eyes. Det är filmer som i stort sett går ut på att inte bli uppäten, våldtagen eller torterad. Att överleva helt enkelt. Ett öde som inte många når. Vad kan det vara, kanske en eller två huvudpersoner totalt som överlever i de filmerna jag nämnde ovan.

Dessa filmer säljer så bra eftersom vi VILL se folk torteras. Nu ska jag inte dra alla över en kant, det finns faktiskt folk som inte vill gå och se dessa filmer, många av dem som vägrar att se dem är mödrar. Det är förmodligen någon sorts modersinstinkt som slår till efter att man föder barn. Men jag ska som sagt inte dra alla mödrar över en kant här heller även om jag kan säga att det är fler än min egna mor som har medgett detta.
Det jag ville komma till med att inte dra alla över en kant är att många, efter att ha sett någon av ovan nämnda filmer eller liknande filmer, efteråt går och diskuterar om att det är en av de sjukaste filmer de sett. Jag däribland.
Nu kommer den stora frågan. Varför gör vi det? Varför säger vi att de var så barbariska för i tiden när vi (folk som sett bland annat ovan nämnda filmer) själva älskar att gå se sådana filmer, vi vill se andra plågas. Det är självklart, så vitt jag vet, inte på riktigt det som händer i filmerna men ändå stillar det våra behov att se dem.

Som ni säkert vet så skapas inte behov, de har alltid funnits där men vi kommer på nya sätt att stilla dem bara. Kan man säga att vi nu för tiden är mindre barbariska än förr? Vi ser inte på när människor dödas IRL, utan iställetser vi dem dödas och torteras på låtsas.

Nu ska jag inte flumma vidare alltför länge till men jag kan inte låta bli att dra upp Förintelsen från Andra Världskriget. Hur kunde folk göra detta, hur kunde man arbeta på lägrena utan att göra något. Hur kan man ens tänka tanken att kanske göra det som folk gjorde i dessa läger. Är det Behovet som ligger där någonstans långt bak i hjärnan som tillåter folk att göra detta? Att man tillfredställer sig själv genom alla dessa film, gladiator spel och avrättnngar?

Det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om det kom fram att det funnit eller finns ett företag liknande det som finns i Hostel där folk budgiver för att få tortera människor eller se på folk som torteras. Inte ett dugg.

Denna blogg grundar sig helt och håller på mina tankar. Jag påstår inte att det är som jag skriver det är snarare som jag tror, bortsett från faktan som så vitt jag vet är sann. Det jag tror med dessa tankar? Att det finns ett Behov att se folk plågas på något sätt.

Nu vill jag höra era åsikter om detta. Jag vill ha ett större perspektiv på ämnet och inte bara mitt egna.
Jag själv är kanske bara allmänt "ung och dum" och har helt fel, som man brukar säga.

_Geccod

PS.
Jag räknar med att få in minst tre blogg inlägg i veckan.
DS.


Efter Reflektion, (22/1 - 08)

Har funderat lite på det här ämnet under dagen. Det är ju trots allt en ganska bisarr tanke jag har kommit upp med. Rätt svår att föreställa sig när man faktiskt är ute bland människor istället för när man sitter såhär framför datorn.
Men jag håller fortfarande fast vid vad jag skrivit i inlägget, typ. Jag tror det är något som finns där bak i hjärnan som gör att vi vill se folk "lida". Kan det kanske även bero på den ständiga nyfikenhet som råder bland oss människor?

Jag publicerade blogginlägget på en annan sida och här fått lite kommentarer och åsikter om bloggen.
Vissa tror att folk som torterar andra kanske gör det för att få känna makt, vilket enligt min mening låter rätt troligt.
Sen finns det ju det här tv programmet, Sports Disasters som är riktigt populärt. Vi gillar som sagt att se andra skada sig.

En bisarr tanke som sagt. Men nu har jag efter tänkt lite. Alltid bra att göra, även om jag som sagt står fast vid mina åsikter.

_Geccod




Kommentarer
Postat av: Eva Linder

Hej, Otroligt intressant ämne. Den här bloggen hittade jag för att jag ständigt följer Blomman ute i världen. Jag håller med dig om att vi männsikor på något sätt dras till lidande, har alltid gjort och kommer alltid att göra, på Gott och på ont.

2008-01-23 @ 13:35:10
Postat av: Blomman

hej. ja jag vet inte riktigt men min kompis forsokte ju doda mig med antiseptic medlet. det ligger nog nagot i det. sen bara garvade hon nar jag upptackte att de var fel flaska. illa..
nej men arligt, folk varkar ganska intreserade av andras lidande. ju mer man klagar och berattar om sina misstag,desto mer popular blir skrifterna. folk kanner sig mindre mislyckade av andras forluster. sen att tokiga manniskor som dig sjalv,att ni gillar dessa galna filmer ar bra lustigt. jag blundar, och tittar ist pa filmer dar folk ar bra pa att forsvara sig (iof med vapen och vald dar med, men) for att jag ska veta vad jag ska gora nar det slagit slint for manniskor som tittar for mkt pa laskiga filmer.. tanker dock aldrig (inte pa resande fot iaf) se Hostle, eftersom nagon sa att den va laskig och att de aldrig skulle sova pa ett hostel igen. vilket jag maste gora under mina resterande manader.. ;) mkt pladder lite vettigt kom ut. hehe san jag ar! skot om dig vannen. puss

2008-01-23 @ 14:14:05
URL: http://ullisblomman.blogg.se
Postat av: En forna klasskamrat

Helt rätt. Titta på till exempel America's Funniest Home Videos. Vad är det vi finner roligt i det programmet? Ja, inte fan är det den töntiga, typiskamerikanska programledaren och hans idiottorra skämt inte, nej, det är ju smärtan vi skrattar åt. Folk som slår sig. Sadistsvin är vad vi är, hela den mänskliga rasen.

2008-01-23 @ 21:49:05
Postat av: Geccod

Kul att få höra era åsikter! :-)

2008-01-24 @ 16:22:37
URL: http://geccod.blogg.se
Postat av: Moa

Du skriver väldigt bra Dylan och jag håller med dig om dina åsikter! Men själv så är tortyrfilmer det värsta jag vet och det värsta jag kan tänka mig att bli utsatt för. Jag har inte klarat av att se en enda hel SAW-film och jag tänker aldrig göra det heller. Jag vet inte vad som får människor att se på dessa filmer, själv kan jag verkligen inte förstå det eftersom det känns som att jag också upplever deras smärta. Men majoriteten verkar ju tycka att dessa filmer är underhållande på något vis.

2008-02-02 @ 16:30:12
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0