Om livet utanför Jorden

Jag lovade i förra inlägget att jag skulle blogga om vår överlevnadsinstinkt i det här blogg inlägget. Efter att ha funderat lite så har jag kommit fram till att det är ett ämne som får vänta lite. Känns rätt tungt att skriva om liksom.

Stjärnor har alltid fascinerat mig och det är alltid lika kul att kolla upp på dem. Vet inte varför då det för det mesta är samma sak man ser på. Förmodligen är det kul att se på då allt är så stort när man tänker efter. Ja, allt om man bortser från oss då. Jorden och vårt solsystem är ju bara en liten plutt i det stora Universum. Allting därute (/uppe) är ju så oändligt stort. Fast oändligt kanske är fel ord då man inte vet med säkerhet om Universum verkligen är oändligt.

Ett ämne som jag har märkt är ganska hett att diskutera om och som intresserar många är det som cirkulerar kring den stora frågan; "om det finns liv utanför Jorden?". Personligen så tror jag att vi på Jorden inte är de enda levande varelserna i Universum, med motiveringen av att allt är för stort för att vi skulle kunna vara de enda. Bara i vår egna galax, Vintergatan, har vi några hundra miljoner solsystem. Vilket alltså är sjukt många solsystem/stjärnor. Om man sedan tänker på alla dessa galaxer som finns bortom vår egna så blir det oräkneliga många solsystem som liknar vårt egna. Det här ämnet pratade jag om senast imorse med klassen under Naturkunskapen. Vår lärare tror inte att det finns något liv utanför Jorden. Visserligen så är han troende och tror på "Skapelsen", att Gud skapade livet. Det respekterar jag, helt klart. Dock är det inte en teori som jag själv tror på. Han (min lärare) har ju läst på mycket mer än jag har kring det här och är som sagt lärare så han vet ju otroligt mycket mer än jag om detta. Av det han läst berättade han att ingen forskare ännu har lyckats förklara hur liv uppstår. Att förklara hur liv uppstår känns som att förklara hur vår hjärna fungerar. Det är ingenting som vi människor har klarat, ännu. Det också någonting om att chansen av att liv skulle uppstå av sig självt i Universum är ju så otroligt liten och att det förmodligen inte skulle hända igen. Fast om sedan teorin om att Universum skulle vara oändligt stämmer så är ju då chansen att det skulle finnas mer liv oändlig också. Det betyder visserligen inte att vi någonsin kommer att träffa på dem.

Säkerligen vet många av er som läser detta att jag är rätt intresserad av fantasy och science-fiktion genrer i böcker, filmer och spel. Nu hoppas jag även att många av er har sett Star Wars filmerna (som för övrigt är bland det bästa jag sett inom film) eller åtminstonde vet vad det handlar om. Själva filmvärlden utspelar sig i en "galax lång, långt borta", för att citera inlednings texterna i filmerna. Vi människor är inte de enda varelserna i handlingen. Vi är snarare nästan en minoritet där. Det finns massor av andra varelser som lever tillsammans i stora städer på en massa olika planeter. Var och en av dessa varelser har förmodligen en lång bakrundhistoria liksom vi människor.

Frågan är vad är det som talar emot att detta inte är framtiden? Vi kanske inom bara 10 år blir besökta eller på ett eller annat sätt får kontakt med utomjordiskt intelligent liv. Det finns massor av fler framtids exempel att dra men det blir för mycket att skriva om och känns bara allmänt onödigt. Jag har ett spel som kallas Mass Effect. Liksom i Star Wars världen lever vi människor tillsammans med en massa andra varelser utanför vårt solsystem. Det som hände var att vi fann en sorts teknik på Mars som gav oss möjligheten att färdas mycket snabbare i rymden och på så sätt fick vi kontakt med dessa andra rymdvarelser som redan funnit varandra (kunde inte låta bli att dra ett till exempel).

Jag var inne på Aftonbladet.se tidiare och kikade runt på lite nyheter. Där hade någon kollat ganska noggrant på några bilder som en robot tagit på Mars som NASA sedan offentlig gjort. När bilden offentliggjordes är jag osäker på men nyheten publicerades i alla fall för exakt en vecka sedan.

Det den handlade om var att någon, som sagt, zoomat in på en bild och funnit någon som liknar en människo liknande varelse på ett berg. Personligen tror jag inte ett skit på att det skulle vara något annat än en del av berget. En tanke som däremot har dykt upp i den optimistiska och den mer fantasifyllda delen av mig är att det kanske är någon sorts eremit alien som lever på planeten för sig själv. Men då låter ju min första teori aningen mycket troligare. Se för er själva på den följande länken;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1687950.ab

Jag tror det är ett år sedan som de fann en ny planet som liknade vår egna planet väldigt mycket till utseende och man tror att den bär både luft och vatten. Fast det trodde man ju visserligen om Luna och Mars också till en början.
Det är som sagt ett riktigt intressant ämne som man skriva och prata om hur mycket som helst utan att bli mycket särskilt mycket klokare.

_Geccod

Kommentarer
Postat av: Eva Linder

Faktiskt riktigt intressant, jag läser din blogg med stor inlevelse. Vi i vår familj är alla roade av dessa ämnen och kan sitta länge vid middagsbordet och fundera över rymden, livet utanför vår egen planet, framtiden mm. Och det är verkligen spännande.

2008-01-31 @ 13:36:50
Postat av: Geccod

Kul att höra! :-) Jo, det är som sagt ett spännande ämne.

2008-01-31 @ 15:28:51
URL: http://geccod.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0