Sänk Spårvagnsbiljett Priserna!

Då jag var liten kostade min spårvagnsbiljett fem kronor och mina föräldrars tio kronor. Om jag idag beställer en spårvagnsbiljett via sms så kan jag få en för 13 kronor. Skulle jag köpa en biljett kontant på spårvagnen så skulle den kosta mer än dubbelt så mycket, 33 kronor. Att priserna är så pass höga när man köper biljetter kontant är av en mycket dum anledning, nämligen för att minska risken för rån. Visst kan jag förstå tanken bakom detta och det är för att få färre människor att köpa en biljett kontant då man istället kan betala via sms eller i en affär.

I och med dessa höga priser har allt färre människor råd att åka lika mycket spårvagn. Jag personligen känner väldigt många människor som väljer att åka men att strunta i betalningen. Både press och Regering pratar mycket om Växthuseffekten och uppmanar oss till att åka kommunalt istället men samtidigt väljer man att höja priserna. Ska vi nu betala med spårvagnskort så måste vi köpa det i en affär, för att köpa det billigt vill säga. Det är allt för få affärer som säljer dessa kort. Varför inför man inte reklam i spårvagnar och bussar? Är vi verkligen för stolta för att kladda ner våra kända spårvagnar? Det är snarare idioti att inte göra det eftersom man trots allt lyckas hålla priserna låga i Stockholms tunnelbana med hjälp av reklamen. Jag väljer hellre att åka en billig reklamfinansierad spårvagn än att behöva gå fem kilometer för att komma till stan eller skolan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ska skriva en insändare på Svenskan till imorgon. Ämnet fick man bestämma själv och mitt val ser ni här ovan. Det jag vill nu är att ha kommentarer med era åsikter! Vad kan jag förbättra alternativt förändra?

Den skulle vara 100-200 ord lång, jag överskred det med cirka 50 ord fast det borde godkännas ändå tycker jag.

_Geccod

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0