Min framtid

Imorgon är det den 25:de januari. Då har exakt en månad gått sedan juldagen.
Fast det var inte vad jag tänkte skriva om nu. Imorgon är det även sista dagen till att lämna in våra val om inriktningar på Tekniklinjen och dessutom individuella val som många av lektionerna kommer bestå utav nästa läsår. Man kan säga att jag antingen ikväll eller imorgon ska göra ett val som kommer att påverka hela min framtid. Just nu känns det rätt så lugnt ändå mot hur det kunde ha känts. Jag är ganska säker på hur jag vill ha min framtid. När man tänker efter så gör man ju dagligen val som kommer påverka ens framtid. Fast det här valet är ju aningen större än de vardagliga valen.

Jag kommer välja Datateknik som inriktning, då väljer jag höskoleinriktat vilket innebär att det blir extra mycket matte och fysik. Efter att jag pluggat klart de här tre åren så kanske det blir hemvärnet för min del. Får se, jag vet inte om jag känner för att göra den riktigt. Om jag inte gör den så får vi se om jag har tillräckligt med pengar, för då åker jag utomlands någonstans i ett år eller två. Typ till USA eller Frankrike. Kan vara bra att lära sig franska till kommande jobb. På tal om jobb. Det yrke som känns mest intressant just nu är spelutveckling. Jag gillar att spela tv-spel och det verkar helt enkelt som ett ganska sjysst yrke.

Eftersom jag väljer Datateknik nu så kommer jag att få prova på bland annat programmering under dessa tre år. Tycker jag att det är totalt skit tråkigt så behöver jag ju inte välja att vidareutbilda mig till programmerare. Visserligen så finns det ju många mer jobb än programmering när man utvecklar spel. Jag ska kolla vidare på det.
Om jag ångrar mig någon gång under den kommande gymnasietiden så kan jag ändå utbilda mig till något helt annat. Att jobba med rymdforskning på något sätt verkar också väldigt intressant. Civilingenjör borde man ju också kunna bli.

Nu drömmer jag mig bort ganska mycket som ni kanske ser. Skönt att kunna göra det ibland. Det är ju egentligen inte bara att peka och välja ett yrke just nu. Det gäller ju att orka plugga med det som behövs. Spelutveckling betyder ytterligare tre års studering efter gymnasiet. Civilinjenjör är på hela fem års vidareutbildning, minst.

Mycket blir det.. Men spelutveckling av något slag är det som verkar intressantast nu. Gå klart gymnasiet och sen sticka utomlands ett år för att sedan komma tillbaka och plugga vidare. Låter bra.

_Geccod

"En helikopter kraschlandade på en kyrkogård i Norge. Hittils har man funnit 350 omkomna."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0