30 Days of Night - Recension!

Jag har just sett den, av mig, efterlängtade vampyr-rullen 30 Days of Night. För er som inte vet annat om den än att det är en vampyr-rulle så kan jag berätta det att den utspelar sig i en liten by någonstans i Alaska. Tiden den utspelar sig på är ganska exakt nutid eftersom det trots allt även är vinter här, liksom i filmen. Som säkert många av er vet så varar solljuset endast några få timmar om dagen i norra delen av Sverige. Jag är osäker på om man ännu längre upp i Sverige lever utan solljus flera dagar i sträck, för som film titeln antyder så lever de i 30 dagar uppe i Alaska.

Många av stadens invånare flyr mörkret under dessa 30 dagar genom att ta sista flyget där ifrån. Några av dem stannar kvar. Som jag nämnde ovan är så är det en vampyr-rulle jag skriver om. Fast efter att ha sett filmen så låter det i mina öron fel att beskriva varelserna i filmen som vampyrer. Det handlar snarare om monster som kan skrika både högre och mer än nazgûlerna i Sagan om Ringen och som skulle få en alien att själva av bara åsynen av deras tänder, då de är många gånger fler och vassare än de som alien i alienfilmerna har. Inte nog med det så erhåller dessa monster också en styrka likt ingen annan. Egentligen är det inget fel med det. De har lyckats väldigt bra med både sminkning och skådespeleri för övrigt. Dessa monster skulle på långt håll lätt kunna misstas för vanliga människor i kroppformen. Fast på nära håll ser man att både ögonfärgen, formen och tänderna som jag nämnde ovan, skiljer sig ganska rejält.

Att filmskaparna har skapat varelser som monster som är nästan mäktigare än de varelser jag nämnde ovan betyder dock inte att de lyckas nå samma betyg som ovan nämnda filmer, tyvärr.

För att återgå till handlingen. Filmens inleds med några förtexter som bland annat förtäljer att byn som filmen utspelar sig i ligger 80km från närmsta grannby. Därefter möter vi filmens huvudperson Eben (Josh Hartnett) i en diskussion med en annan sheriff. De har funnit en hög med uppbrända mobiltelefoner som någon av en konstig anleding har bränt upp. Varför får vi förstås reda på senare under filmen. En rad konstigt händelser inträffar därefter i den lilla byn och man vet att någonting är på gång. En nykomling ställer till med bråk i byns restauran och hamnar strax därefter i arresten på förhör. Det enda som kommer ut från hans mun är massa hot om att de alla snart kommer att dö, för De är på väg. Något som skrämmer den lilla poliskåren som sitter i samma rum. Strax därefter går strömmen.

30 Days of Night är en sådan film med många så kallade panik-scener. Ni som sett filmen Panic Room vet nog precis vad jag menar med det. Ett exempel är då en senil gubbe börjar härja och prata alldeles för högt när de överlevande gömmer sig på en vind och vampyrerna är i närheten Man vet att det är precis det är det värsta som kan hända i ett sådant läge men man kan inte göra någonting åt det. Man är bara en hjälplös åskådare som i vissa scener får se både de överlevande och monstrena samtidigt och vet vad som förmodligen kommer att hända.

Sminkningen och kostymerna var bra gjorda och det var ingenting att klaga på där. En scen som jag speciellt gillade var en där man såg staden uppifrån under människornas strid mot vampyrerna. Man såg människor strida mot vampyrerna och på vissa ställen bildades blodpölar medans det på andra flammade till av pistolskott i samma scen. Ni som spelat Grand Theft Auto I eller II skulle nog känna igen er i kameravinklingen. Riktigt snyggt som sagt. Blod, våld och fult språk finns det gott om i filmen. Vi får se både en och två halshuggningar i detalj och armar slitas av med mera. Ingen film för den känslige helt enkelt.

I några scener får vi även följa dessa vampyrer i deras konversationer, som talas på något annat språk än engelska. Det de säger antyder ganska mycket på att de faktiskt ska föreställa vampyrer. Även om de inte ser ut som några vampyrer vi sett innan, som ni säkert förstått vid det här laget.

image4

Filmen är alltså sevärd och speciellt en sjysst biofilm för er med smak av blod, action och skräck. Det är dock någontin som håller mig från att sätta en fyra. Det jag tycker man kunde ha gjort bättre är mörkret. Det är ju trots allt 30 dagar av natt som de går igenom. Någonting som inte märks då det snarare ser ut att vara skymning. Hade de gjort den mörkare hade de lyckats få till en väldigt bra skräckfilm. Slutet kändes också ganska förhastad. Den hade kunnat gjorts på ett helt annat och bättre sätt. Annars är det en väldigt bra film, det blir en väldigt starkt trea.

3/5 - Helsjysst film för oss med smak av blod, action och skräck

_Geccod