Att leva ett annat liv samtidigt.

Varje människa sägs ju drömma varenda gång de sover. Ibland sover man längre och drömmer då längre och ibland sover man mindre och är inte ens medveten om att man har drömt. Ibland upplever vi att vi inte alls har drömt, fast vi i själva verket har gjort det. Skönt ibland och ibland inte.

Den senaste tiden har jag börjat komma ihåg mina drömmar rätt så bra. I skrivande stund kan jag dock inte säga på rak arm om vad jag drömt de senaste nätterna, men jag minns att jag varit rätt medveten om vad jag drömt och tänker jag efter lite så kommer jag nog på det.

Ni som följt min blogg ett tag vet säkerligen mycket väl att är ganska så intresserad av tv-spel och inte minst film. Jag har nyligen börjat spela ett nytt spel som har funnits ute ett par år nu och som spelas av väldigt många, nämligen World of Warcraft. Det går ut på att man väljer en av alla de olika raser man kan välja på (orch, troll, minotaur, människa, dvärg.. etc.) och skapar sedan sin egna gubbe med ett eget utseende och specialitéer. Man spelar i en värld som kallas Azeroth där man springer runt och gör olika uppdrag ensam eller med sina kompisar. Spelet är helt onlinebaserat så man är ju aldrig ensam egentligen. Det är som att stiga in i en annan värld där ens kompisar också befinner sig. Riktigt roligt då man både samarbetar och umgås samtidigt.

För många av er låter detta säkert riktigt nördigt och ni kanske inte ser det sociala i det. Faktum är att det är lika socialt att prata med folk i ett spel och man kan lära känna folk på det sättet. Jag har gjort det i andra spel (Travian.se) och kommer förmodligen att göra det även nu. Dock är det inte relationer över internet som jag tänkt skriva om i detta inlägg utan istället min önskan om ett annat liv. Missförstå mig rätt nu (jag älskar den frasen). Jag har tänkt lite och tycker det vore kul om man under den tiden som man sov på något sätt kunde vakna upp i en annan kropp medan den andra kroppen håller på att "ladda".

Vissa människor tror att man återföds i en ny människokropp efter att man har dött. Kanske gör man det, men i så fall är ens minne återställt, tydligen. Personligen tror jag inte så mycket på den teorin. Utan det gör jag först när människan lyckas flytta ett medvetande, en själ, från en kropp till en annan. Inte vet jag hur man nu ska göra det, kanske att man transplanterar hjärnarn till en annan kropp? Det får vi se i framtiden om det ens blir möjligt.

För att återgå till spelensvärld. Det är ungefär så jag menar, att man kan välja att stiga in i en annan värld och leva ett annat liv samtidigt som sitt nuvarande. Spelen utvecklas allt mer för varje år och jag såg en uppfinning där en människa steg in i en boll och hade en mask på sig varifrån han kunde gå runt och se in i en annan så kallad "spelvärld". Förmodligen kommer det att bli framtidens spel och det är förmodligen det närmsta man kommer komma av det jag önskar. Att kunna leva ett annat liv samtidigt som detta. Det gäller bara att inte glömma livet i spelet helt och hållet utan att leva sitt liv som man har utanför det. En sak som många gamers glömmer bort ibland.

_Geccod

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0