Smällt snön, kör en bil.

Det finns många filmer ute i världen. En speciell genre jag tänker på är dessa katastrof-filmer där vi får se vår jord på ett eller annat sätt gå under eller hindras från att gå under tack vare några astronauter eller soldater eller något annat kul. Som ni kanske har märkt så gillar jag att se på film. Jag tror det är därför jag har många jämförelser med filmer i mina blogginlägg. Fast det känns är rätt skönt och enkelt att jämför med dem, då de flesta av er också ser på film, tror jag. Andra filmer som egentligen borde kunna tillhöra genren katastrof-filmer borde ju vara zombiefilmerna som finns. Fast där är det visserligen inte vår jord som går under, snarare samhället egentligen.

Det jag vill komma fram till är ju att det är mycket prat om Växthuseffekten. Våran egna IRL (In Real Life) "katastrof-film". Det är ju så att vi släpper ut väldigt mycket koldioxid i naturen och har ju gjort det de senaste 150 åren. Vilket bidrar till att ozonlagret blir tätare och släpper in en massa värme i atmosfären som sedan egentligen ska studsa mot vår jord och sedan ut i rymden igen, typ. Men eftersom ozonlagret blir tätare så kommer ju inte den här värmen ut och klimatet blir därför väldigt mycket varmare. Jag har för mig att det är något sånt i alla fall. Om ni av någon skum anledning aldrig hört talas om det här eller har varit osäkra på hur det ligger till så rekommenderar jag att ni kikar in på wikipedia och läser om det, för att vara på den säkra(re) sidan. Jag själv orkar inte kolla upp det då det viktiga i det här blogg inlägget egentligen inte är hur det fungerar. Snarare vad som kommer hända.

Jag var och såg dokumentär filmen "En Obekväm Sanning" av Al Gore för cirka ett år sedan. Med skolan förstås. Jag kan ju säga att man får leta länge efter någon tråkigare film. Fast blir ni iväg skickade av skolan eller jobbet för att se den så borde ni inte skolka från att göra det. Helt klart värd att se på, inte för att det är kul (för det är det inte) utan för att det är nyttigt. I filmen visade de, bland mycket annat tråkigt, ett sorts diagram där vi fick se klimat temperaturen under en period av de senaste miljoner åren. Vi fick se kurvor från istiden då temperaturen var väldigt låg och så vidare. Det läskiga var att nu är klimatet varmare än någonsin och det håller fortfarande på att stiga. Afrika skulle om en massa år vara obeboeligt för att det skulle vara så varmt. Snön kan ju direkt hälsa hem (*jublar!*) och en massa djur likaså. Isarna vid polarna smälter ju de med, vi kan ju glömma att se några vilda isbjörnar eller pingviner i framtiden, även om jag tvivlar på att jag någonsin kommer att göra det ändå.

Det tjatas ju så mycket om att våra kära bilar släpper ut så mycket avgaser och att man bör minska på bilåkningarna runt om i världen. Inte minst i USA och Japan. Jag själv tycker det är riktigt bra men ändå ska jag ta körkort. Varför fasen ska jag ta körtkort om vi bör slut åka bil? Det är ju heldumt egentligen och det bästa vore ju om jag aldrig ens lärde mig köra. Men om folk inte lärde sig köra bil så skulle ju vårt samhälle rasa samman. Man måste kunna köra en bil för att få jobb nu för tiden ju. De borde se till att hitta på en jäkla bra lösning på naturvänliga bilar utan några utsläpp och det är fort!

Att vi kämpar mot den här växthuseffekten är, nu ska jag inte säga dumt och konstigt.. Det jag menar är att vi ändå kommer dö. Fast det som driver oss till att kämpa mot Växthuseffekten är ju denna ständiga överlevnads instinkt. En lite små kul instinkt vi har egentligen. Fast det är väl förmodligen bara jag som tycker, lat som jag är.
Ja då vet ni vad nästa blogg inlägg kommer handla om i alla fall.

Det kommer bli fler blogg inlägg om Växthuseffekten i framtiden.

_Geccod

image3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0