I am Legend - Recension!

Kom för några minuter sedan hem från biografen där jag varit och sett på premiären av filmen "I am Legend" tillsammans med Viktor. Jag kom dit med höga förväntningar efter att ha knarkat alla trailers åtaliga gånger under sena hösten och vintern. Nu efter att ha sett filmen kan jag då inte påstå att jag är besviken, trots att den egentligen inte var som jag föreställt mig.

Vi dras in i filmen då Robert är ute och jagar tillsammans med sin hund, Sam, och sin röda Mustang GT 500 Shelby på forna New York Cities ödelagda gator. Det är öppningscenen och de första intrycken man får om filmen är att allting har gått rent åt helvete. Ni som liksom jag har kollat trailerna alldeles för många gånger ( och även ni andra som sett dem några färre gång) vet precis vad som har hänt med samhället och varför det har gått åt helvete. När jag tänker efter var inte det där öppningsscenen. men vi kan kalla den det ändå. Filmen hinner börja innan ens filmbolagets logo har kommit upp på bild och vi dras in i en tv intervju där vi får veta att en kvinna har botat cancer genom att genmodifiera en annan sjukdom.

Under filmens gång får vi senare veta att detta botemedel på något sätt lyckas mutera sig och även mutera och döda människorna som de först trodde var botade. Det sprids luftburet och snart inser man vad som är på väg att hända. Regeringen och militären sätter staden i karantän och den ende överlevande människan är Robert Neville, en läkare av något slag som jobbat med att försöka motverka denna mutering. Han fördriver sin tid med att jaga, som jag tidigare nämnde, träna och plundra lägenheter på mat tillsammans med sin hund och bästevän, Sam. Samtidigt som han fortsätter att jobba med att hitta ett botemedel genom olika labbar i sin källare.

Folk säger att detta är en filmblandning av Cast Away och 28 Dagar Senare. Jag kan se vissa samband, men de är inte särskilt stora.På papper kan man tro att, liksom de ovan nämnda filmerna, kommer vara en lugn och ganska stillsam film. Det här är snarare en film med mycket, mycket mer spänning och en hel del action. Det var faktiskt svårt att hålla sig stilla i många scener där man vet att något ska hända men man blir ändå lika häpen när det händer. Den lockas trots de vardagliga aktiviteterna hålla sig väldigt omväxlande och även i de lugna scenerna förbereder man sig inför de spännande, då de alltid är på väg.

image2

Will Smith är inte lika skämtsam som i sina tidigare filmer. Förståeligt med tanke på hans situtation i den här filmen. Trots det är han riktigt bra och lyckas såklart klämma in ett och annat roligt citat ibland samtidigt som han spelare sin roll riktigt bra.

Många har även gnällt över animeringen av de Smittade. Jag ser allvarligt talat inte varför. Det är absolut inget fel på den och jag ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha den bättre än vad den faktiskt är. Verkligen ingen anledning till att dra ner betyget på den som vissa gjort. Innan jag avslutar så ska jag inte spoila slutet för er men jag kan inte låta bli att berätta att den här filmen är början på någonting stort.
Kul att de tänker i samma banor som jag tänker med mina noveller.

4/5

_Geccod

Kommentarer
Postat av: En forna klasskamrat

Alltså... nja. Blev faktiskt grymt besviken. Det verkade riktigt lovande i början men avsaknaden av
spännande bakgrundsmusik gjorde filmen seg, kort och gott. Det byggdes aldrig upp någon läskig slash häftig stämning. Dock var Will Smith som vanligt enastående i sin roll och jag skulle vilja kalla honom en av de bästa skådespelarna för tillfället. Men bra skriven recension!

P.S. Kom på att min besvikelse kan ha att göra med att jag såg den på vanlig DVD i min källare långt innan den kom ut på bio, så jag kan tänka mig att den skulle vara grymt mycket bättre i en mörk salong med storbildsskärm och surroundljud!

2008-01-27 @ 12:59:20
Postat av: Geccod

Tack.

Att se den på bio ger ju helt klart en större effekt. Jag är glad att jag såg den där. Jo, alltså det är många som säger att de blev besvikna. Känns som en sån film som man antingen älskar eller hatar.

Fasen, nu är jag nyfiken på vem du är gamle klasskamrat.

2008-01-27 @ 17:36:04
URL: http://geccod.blogg.se
Postat av: En forna klasskamrat

Ledtråd: Skyttekungen när 6J vann över 6BA varenda rast ;-)

2008-01-27 @ 19:55:04
Postat av: Geccod

Nu syftar du på mig förstår jag? ;P

Näe, jag gissar på att det antingen är Olle eller Gustav. ;-)

2008-01-27 @ 20:16:23
URL: http://geccod.blogg.se
Postat av: En forna klasskamrat

Gustav!? Han var väl ändå inte skyttekungen? Det var ju solklart jag ;)

2008-01-27 @ 20:48:22
Postat av: Geccod

Haha, okej. :P Gissade på honom då jag vet att han också läst bloggen ibland. ;-)

2008-01-27 @ 21:25:35
URL: http://geccod.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0