Videofili

Videofili är ett uttryck som jag inte hört förut framtills för bara någon timme sedan. Jag läste en artikel om det i Norrköpings Tidningar då jag tog en kvällsmacka.

Oliver Pergams och Patricia Zaradic heter två amerikanska biologer forskat fram och jämfört besökstatistiken i de amerikanska naturreservetaten och tiden som vi spenderar framför olika multimediastationer som datorer och tv apparater. De kollade på statistiken runt tiden efter Andra Världskrigets slut och därifrån och fram till 1987 steg antalet besökare i sådan takt att man trodde att den aldrig skulle avta. Fast sedan kom de som jag just nämnde fram till 1987 där besökarstatistiken vände och istället började falla nedåt. Mellan detta år och fram till 2003 hade antalet besökare i naturreservaten minskat med hela 25%.

Man har som sagt jämfört med tiden som vi spenderat med olika elektroniska nöjen och därefter kommit fram till att den faktiskt har ökat under de senaste 20 åren. Alltså är forskarna framme och klagar på våra kära tv och data spel igen. Det har ju varit en sjukt massa diskussioner om att allt fler ungdomar spenderar för mycket tid vid datorn och att det förstör dagens ungdom. Nu har de alltså äntligen skapat ett uttryck för det.
När jag skriver "De" eller "Dem" så syftar jag såklart på forskarna.

Det jag är förvånad över är att de ens är förvånade över dessa siffror. De punkter som man har kollat är följande:

- Tiden vi spenderar framför datorn
- Tiden vi spenderar framför tv-spel
- Tiden vi spenderar på att se film (på biografer och hemma)
- Olje/bensin priserna


Internet användningen har tydligen gått från 0 till 174 timmar* per år, tv-spelandet från 0 till 90 timmar per år och slutgligen tv tittandet som ökat till 63 timmar per år. Jag är faktiskt lite nyfiken på var man fått tag på dessa siffror. Fast De har fått det till att vi konsumerar hela 327 timmar per år framför mulitmedia underhållning. Jag tror allvarligt talat inte ett skit på dessa siffror eftersom jag köpte ett spel i vintras som är på cirka 40 timmar. Vilket är mer än hälften av den sammanlagda tid som man spenderar på tv-spel. Alltså tror jag att dessa siffror är ren bullshit, om de ska stämma in på mig i alla fall.

Jag tog med oljepriserna ovan också, eller De har snarare tagit med den punkten eftersom jag kopierade dem från en hemsida (källor kommer nedan). De har tagit med bensin priserna eftersom den under de senaste åren har höjts en hel del och kan också vara en liten anledning till att allt färre besöker naturreservaten. Notera att den låg längst ner bland punkterna och dator och tv spelandet högst upp.

Själva grejen som jag stör mig på är att dessa forskare verkar förvånade över denna statistik. Det är väl självklart allt vi människor spenderar mer tid inomhus framför datorn eller tv:n än vad vi gjorde för 20 år sedan. Det vore ju faktiskt dumt om man blev förvånad över att höra det. Varför? Jo det är ju för att tv-spel och datorer inte fanns i den utsträckning som den är i idag. De skapar detta uttryck, videofili, för att visa med siffror att allt färre människor tillbringar tid ute i naturen och att dagens ungdom förstörs. Det behöver ju inte alls betyda att vi aldrig befinner oss utomhus eller ute i naturen. Man kan väl fortfarande tillbringa tid i naturen och ändå tillbringa mer tid framför datorn. Det är väl inget fel med det?

Jag är nyfiken på vad man vill uppnå med denna forskning. Förmodligen vill man väl uppmana oss till att spendera mer tid i naturen och samtidigt avskaffa datorer och Internet.

Kunde man inte ha lagt forskningstiden på typ cancerfoskning eller något liknande istället?

Artikeln jag läste i tidningen

Den officiella Videofili hemsidan


_Geccod

image9

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0