Ödet väljer dina val

Kaos teorin är för mig en ganska så fascinerande teori. Jag hörde talas om den första gången för bara några år sedan. Den som berättade om denna teori förklarade ungefär hur det gick till och det lät rätt så roligt men ändå verkligt.

Låt säga att jag är på väg ner för min gata på väg till spårvagnen. På väg ner så vinkar jag åt min granne som just är på väg att sätta sig i sin bil. Just innan han vinkade tillbaka så kanske han var på väg att ta fram sina bilnycklas, fast det gjorde han inte. Utan nu försenades han kansk en eller två sekunder för att han vinkade. Då min granne är på väg till jobbet så hamnar han i en korsning som slår om till rött. Hade han inte vinkat så hade han hunnit förbi rödljusen. Eftersom det blev rött så kan gående passera över gatan och där kanske det är någon som istället hinner till bussen i tid eftersom denne han gå över. Den här fotgängaren i sin tur går och tuggar på ett äpple som han slänger iväg skruttet av strax innan han stiger på bussen. Det här äpplet hamnar i en buske och inom kort har en mask kommit upp ur jorden och börjat gräva sig in i det för att äta. Nu kommer denna mask ha tillräckligt med näring för att kunna läga sina ägg. De äggen i sin tur...

Ja, nu orkar jag inte förklara mer. Fast det här är ett exempel på kaos teorin - att allting påverkar någonting. Kortfattat brukar man förklara det som "En fjäril fladdrar i Tokyo, en tromb härjar i New York", att denna fjäril har påverkat det så långt över världen.

Man brukar fråga folk om de tror på exempelvis ödet eller tur. Ödet betyder i stort sett att allt vi gör är förutbestämt. Det var meningen att grannen skulle vinka. Det var meningen att masken skulle hitta äpplet. Om Ödet nu finns så betyder det att det inte är vi som styr våra handlingar, på ett sätt. Samtidigt har vi alltid flera val. Tänk att du åker på en väg som plötsligt delar sig i två delar. Du har tre val. Att antingen åka höger, vänster eller vända om. Jag tycker du väljer vänster, vilket du gör nu (i slutändan är det ändå inte du som kommer välja riktning, läs vidare). Du hade alltså tre val och du valde vänster. Fast om nu ödet finns så var det meningen att du skulle ta vänster. Hade du tagit höger så vore det ändå inte du som valde det, det vore i så fall förutbestämt.

Tänker man efter så är det en rätt så läskig tanke, eftersom ingenting vi gör är i så fall av eget val egentligen. Om man nu skulle hitta bevis för att Ödet finns vore det ju lite deprimerande. Fast sen är det ju ingenting som säger emot att vi kan leva vidare som förut och allmänt skita i ödet, vi kan helt enkelt forsätta att inte bry oss, som säkert många av er alltid gjort och förmodligen kommer att göra. Jag personligen brukar egentlingen inte tänka på det så ofta. Fast det är ju kul att tänka på det viset ibland också. Om det mitt val redan var förutbestämt.

Tror man inte på Ödet så borde det nästan betyda att man snarare tror på kaos teorin. Fast det behöver ju då inte stämma heller egentligen.. Gud finns ju också. Även om han kanske inte så mycket att säga till om angående våra val i livet. När man träffar folk på det ställe man allra minst trodde skulle träffa dem så kanske man kan känna att det var meningen att man skulle träffa personen där.

Jag själv tror nog inte på ödet. Efter att ha skrivit det här inlägget är jag faktiskt rätt så säker på att jag inte tror på ödet. Främst för att jag inte vill, jag vill kunna göra mina egna val.
Precis som Neo i Matrix filmerna.

_Geccod

image21

Kommentarer
Postat av: Moa

Har du sett The Butterfly effect?
Ruskigt bra film! Den handlar just om kaos teorin. En kille färdas tillbaka i sitt förflutna genom en dagbok
och alla små saker han ändrar på får hemska konsekvenser i nutiden.

Jag tror nog på kaosteorin. Eller jag har i alla fall funderat mycket på det. Tex, tänk om jag hade tagit den andra vägen till skolan, hade jag blivit överkörd då?

Det är läskigt att tänka på sådant. Jag låter helst bli, men det är samtidigt spännande på något vis.

2008-02-20 @ 21:03:16
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se
Postat av: Geccod

Jag publicerade inlägget på en annan sida och fick samma fråga. Har faktiskt missat den men sett uppföljaren, fast jag tror inte den är likadan som den första.

Fast det är ju rätt så intressanta tankar som sagt.

2008-02-20 @ 21:23:37
URL: http://geccod.blogg.se
Postat av: Moa

Jag har inte sett uppföljaren! Jag visste inte ens att det fanns en.. Vad heter den?

2008-02-23 @ 03:13:52
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se
Postat av: Geccod

Hehe, den heter The Butterfly Effect 2. Fast den var inget vidare precis.. :P

2008-02-23 @ 13:38:21
URL: http://geccod.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0