Cloverfield - Recension

Efter några plötsliga missberäkningar i min ekonomi, som var nära på att förstöra min kväll, så kom vi till slut iväg till biografen. Den film som jag sedan såg var Cloverfield. En film som jag haft väldigt höga förväntningar på, liksom till I am Legend. Och liksom I am Legend så slapp jag bli besviken för mina förväntingar.

Cloverfield är en bra film, en väldigt udda film men en väldigt bra sådan. Det var någon gång i somras som jag kikade in i en tråd på forumet vid namn 1-18-08. Jag klickade på länken som gick till en film och sedan dess har jag varit enormt nyfiken på den här filmen. Efter att ha läst vidare lite om den så förstod jag att det var en sorts monsterfilm som utspelade sig i New York. Det florerade massor av rykten om att det var en uppföljare till monster filmen Godzilla eller en film om ett monster som hade någonting att göra med en av regissörens eller producentens äldre filmer. På tal om producenten. Så fort jag såg vem det var så visste jag att det faktiskt var någonting att se fram emot. JJ Abrahams är mannen bakom den mystiska och världskända serien Lost som jag följt ända sedan start. Han är känd för att lyckas göra mystiska filmer och Cloverfield är ett bra exempel på det.

Så vad handlar denna Cloverfield om? Som säkert många av er redan vet så är det en film som man ser genom en handkamera och om ni inte visste det så vet ni det nu. Den liknar filmen The Blairwitch Projekt väldigt mycket dokumentär-stuken som får den att kännas väldigt mer verklighetstrogen. Vi får följa Rob och hans vänner från det att de har en hejdå-fest för Rob då han egentligen tänkt åka till Japan inom en snar framtid. Filmens början var väldigt bra och man vande sig ganska snabbt vid filmens rörelser, vinklar och skakningar då kameran är handhållen. Introt var faktiskt så bra att både jag och min vän snabbt glömt bort filmens syfte tills det plötsligt händer. Det som händer får ni se för er själva.

The Blairwitch Project, som jag nämnde ovan, ska ju föreställa en dokumentär film gjort av några ungdomar. Cloverfield ska föreställa en oplanerad dokumentering av flykten från ett panikslaget Manhattan som är under anfall av ett monster. Vilket alltså betyder att den innehåller riktigt bra och höga ljud- och filmeffekter. Ingenting man bör missa och bara dessa effekter gör den värd att se på bio. Jag nämnde också att det är en väldigt udda film. En detalj som skiljer denna från många andra är ju först och främst att den är handfilmad, sedan så agerar militären statister i den här filmen och till skillnad från exempelvis Godzilla så får vi den här gången följa civila människor mitt bland folkmassan av de evakuerande stadsborna. Vilke gör filmen väldigt verklighetstrogen och vi kan inom en snar framtid förvänta oss många fler filmer som är filmade ur en handkamera. Värt att nämnas är att en sådan film borde ha anlänt till Sverige inom bara ett halvår. Denna gång är det dock en ny zombie film från Romeros värld.

Åter till handlingen då. Vi får som sagt följa Rob och hans vänner bland folkmassan av de flyende. På festen i början av filmen så hamnar Rob i ett gräl med kvinnan som han i hemlighet älskat i flera år och det dröjer inte länge förrän han ångrar sina sista ord till henne då staden plötsligt börjar skaka och både larm och sirener ljuder. Hon ringer upp Rob och berättar att hon är skadad och fastklämd i sin lägenhet. Varför så få recensenter hemlighetshållt denna handling är för mig ett mysterium då Cloverfield handlar så mycket mer om ett grupp med människor på flykt från ett ondsint monster. Ja, som ni förstår så ska Rob försöka rädda sin älskade och samtidigt fly eländet som härjar i Manhattan.

Detta monster som alla talat om men som ingen sett innan premiären, det är nog ett av de fulaste filmmonster som jag sett, någonsin. Vill ni få en bra bild av hur det ser ut så uppmanar jag er ännu en gång att se den på bio.

Jag ska inte spoila slutet för er nu men jag vill dock bara uttrycka mig då jag blev lite sur på filmskaparna som inte verkar ha någon som helst medkänsla för oss tittare. Vad jag menar med det får ni se för er själva angående det också. Annars en väldigt bra film. Ingen lång sådan men inte heller sådär überkort som många känt att den varit.

Betyget blir en fyra från min sida. Bio året har börjar bra med både I am Legend och Cloverfield och det har bara börjat. Riktigt bra film som man bör se på biografen.

4/5

_Geccod