Bermuda Triangeln

Solen ligger på topp och blogg lusten lika så!

Spårlöst har det under alla år försvunnit både fartyg, flygplan och kanske minst i storlek men flest i antal, människor. Att det försvinner folk som är ute på vattnet är visserligen inte så konstigt. Det händer årligen att folk får i sig en mängd för mycket alkohol och faller överbord. Att deras båtar ska dras med kanske inte är så konstigt då olyckor inte är någon omöjlighet. Men varför så många små båtar och mindre flygplan försvinner inom samma område är ju en lite mer komplicerad fråga. Då har jag inte ens nämnt de här riktigt stora fartygen med över 300 passagerare eller passagerar flygplan med 41 personer ombord som även de har försvunnit spårlöst inom detta område.

Området jag talar om kallas i folkmun för "Bermuda Triangeln". Att det är ett område i formen av en triangel förstår ni säkert. De tre hörnen brukar man i regel påstå vara följande städer: Miami, Bermuda och San Juan som finns i Puerto Rico. Antalet båtar, flygplan eller människor som försvunnit vet jag tyvärr inte. Faktiskt så finns det ingen i världen som har den hundra procentiga listan över de försvunna. Främst eftersom man tror att vissa segelbåtar och yachter kan ha blivit tagna av sjörövare eller råkat ut för andra olyckor. Den listan jag sett över försvunna flygplan passerar lite mer än ett hundratal i antal men där är de heller inte riktigt säkra på antalet som försvunnit i Bermuda Triangeln.


Klicka för förstoring.

Jag har själv hört talas om den flera gånger och jag tror faktiskt jag minns var jag först fick upp ögonen för den. Det var i en av de otecknade Familjen Addams filmerna. Några kompisar kom på tal om ämnet tidigare i veckan och jag bestämde mig för att kolla upp lite mer om det, då jag av någon konstig anledning inte gjort det tidigare. Det är ju ett så intressant ämne! Det roliga är att det faktiskt finns människor som befunnit sig i Bermuda Triangeln och råkat ut för väldigt skumma händelser. Det intressantaste vittnesmålet jag läst är det som Bruce Gernon berättat. Kortfattat så var han och hans far som var ute på en flygtur den fjärde december 1970. De upptäckte ett ovalformat moln som befann sig ovanligt lågt över havet. De försökte flyga högre för att undvika att flyga in i molnet men på något sätt lyckades de flygga in i det. De råkade ut för en massa detaljer som ni får läsa om själva. Några saker som stämmer in på ett annat vittnesmål av en bergningsbåts kapten om att de befann sig i ett konstigt ställe utan horisont. Det fanns ingen himmel eller något hav som gick ihop utan allt var på något sätt bara grått. För dem var det svårt att förklara det och för mig är det ännu svårare.

Det intressantaste är nog hur piloten, Bruce Gernon, på något sätt lyckades deras flygtur bara ta 47 minuter fast han aldrig tidigare åkt den ruten på mindre än 75 minuter. De lyckades på något oförklarligt sätt att flyga 161km på bara 3 minuter då de befann sig i molnet. Jag rekommenderar att ni själva läser hans vittnes mål som ni finner här: http://www.bermuda-triangle.org/html/bruce_gernon.html

Jag nämnde tidigare ett passagerarplan som försvunnit tillsammans med sina 41 passagerare. Detta hände den 30 oktober 1954. Då planer försvann visste man att det befann sig inom triangel området och att vädret var normalt för årstiden, lätt molnligt med en del luftgropar. Man visste också om detaljer som att det fanns massor med pappersmuggar på planet, närmare bestämt 660 stycken. Om planet på något sätt kraschat eller gått i bitar över vattnet så skulle dessa muggar tillsammans med en massa annat bråte och flytvästar ligga utspritt under stora områden av havet. Om det skulle ha varit intakt då det kraschade i vattnet så skulle man ha hunnit skicka det SOS meddelande som aldrig skickades. En massa fler detaljer om planet finner ni på följande länk: http://www.bermuda-triangle.org/html/flight_441.html

image24


Det här som jag nämnde med tiden som piloten råkade ut för har fångat mitt intresse och givit mig flera teorier. Bruce Gernon lyckades komma ur detta moln hel skinnad, men lyckades på något väldigt konstigt sätt resa i tiden. En fråga har dykt upp i mitt huvud och det är om samma saker kanske har hänt de andra som försvunnit i det här molnet som har visat sig för flera vittnen på bland annat land. Kan det vara så att de fortfarande flyger runt där och tror att det inte gått mer än tre minuter? Om man kan resa genom molnet snabbare än i vanlig luft så varför skulle man inte kunna flyga långsammare? Det vore riktigt sjukt om det plötsligt skulle dyka upp stridsplan imorgon som försvann under Andra Världskriget, eller dessa olje fartyg som spårlöst försvunnit.

Som ni kanske märker har jag läst på en del om detta. Det har varit riktigt kul och jag har sett fram emot att skriva om det här ämnet ett tag nu. En sak som jag inte sett i någon text hittils är om de har sökt igenom de farvatten i Bermuda Triangeln. Logiskt sett så borde det vara bland det första man gör i sök patrullerna som jag läst att de skickat ut. Även om det är en självklarhet så tycker jag inte de borde strunta i att nämna det. Jag har fått tillräcklig med obesvarade frågor liksom alla andra som tror på Bermuda Triangeln.

Här fann jag all fakta och det är väl värt ett besök av även er som låtit denna blogg fånga upp ert intresse för Bermuda Triangeln.

_Geccod

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0