Argumenteringar

Svenskan på gymnasiet skiljer sig litegrann från den vi hade i högstadiet. Fast det kanske beror på vilken svenska kurs man läser också. Under högstadiet plöjde vi igenom allt vad grammatik heter och läste även en och annan bok och skrev även en hel del gjorde vi också. Visserligen så har jag hört att man i högstadiet lär sig grunden till allting som kommer i gymnasiet. Som grammatiken till exempel. Det har vi inte gått igenom någonting av för att vi förmodligen borde ha lärt oss allt till nu. Har vi nu haft någon sorts grammatik så var det nog någon gång tidigt under förra terminen, tror jag. Hur som helst så kan jag inte komma nu att vi har haft det i alla fall.

Det jag vill komma till är att vi är inne och läser vår femte bok i svenskan nu. Vilket är riktigt många för att vara skola. Man är ju annars van vid att läsa kanske två stycken på ett helt läsår. Visst, inget fel med att läsa. Inte alls då det faktiskt kan vara riktigt roligt. Det hade varit riktigt kul om man bara inte hade datorn eller tv-spelet utöver det. Det är ju mycket skönare att kunna sätta sig vid datorn, skriva ett blogginlägg, chatta eller bara allmänt vara ute på nätet. Film är också någonting som jag hellre gör än att läsa, då det inte tar lika lång tid och är mer underhållande, som sagt. Måste läsa klart min bok och recensera den i svenskan nu eftersom den skulle varit klar strax efter jullovet och för att vi egentligen börjat på nästa bok. Surt.

För tillfället är vi inne på att argumentera i svenskan. Vi har blivit indelade i fyra grupper varav två stycken grupper är emot två stycken ämnen och två andra grupper är för respektive ämne. Sen ska grupperna sitta och argumentera mot varandra om detta ämne. Det sättet var faktiskt roligare än hur vi argumenterade i grundskolan. Då skulle vi skriva en text och argumentera med sig själv om ett frivilligt ämne. Jag tror att min text precis på gränsen blev godkänd.

Till imorgon ska jag i alla fall ha tre stycken argument som är emot kärnkraft. Mycket bättre ämne än det jag fick på förra lektionen, då skulle jag och min grupp argumentera emot homosexuella äktenskap. Segt eftersom jag till att börja med inte har något emot homosexuella äktenskap och sen kom vi inte på annat än skitargument som var emot det heller. Nu fick jag ett ämne som jag åtminstonde har något intresse av - emot kärnkraft, alltså.

De tre argument som jag tänkte komma med imorn är följande:


- Händelsen i Tjernobyl. Att ha kärnkraft är en säkerhetsrisk.

- "Det giftiga avfallet. Det både kostar och ta plats. Dessutom finns det inget direkt säkert försvaringssätt."
 

- "Brytningen av ämnet uran. Kärnkraftverken drivs med hjälp av uran som man grävt fram. Flera av dessa utgrävningsplatserna har blivit strålningsskadade. Vilket bara det är en allför stor risk."

Egentligen tycker jag att det bara borde räcka med den första och den andra eller kanske bara en av dem. Men för säkerhets skull har jag läst på lite mer. Imorn kommer de få stor stryk inom argumentering (Haha)

Lite kul då en utländsk kille från klassen, minns inte var ifrån han kommer, men han skulle i alla fall argumentera emot invandringen i Sverige. Små surt att argumentera mot sig själv liksom.

Ikväll är det cirkus som gäller. Hoppas att träningen blir inställd eftersom det är ett möte vid samma tid som jag egentligen jobbar. Orkar inte jobba ikväll. Måste sätta mig med lönerapporten också.. Jobbigt men nödvändigt.

_Geccod

Kommentarer
Postat av: Blomman

hej vannen! kul att hora av dig! hehe ja jag kanner att det varit for mkt intriger har i huset. alltid nagot nytt, man trippar pa ta hela tiden. tar pa ens krafter.. hur ar allt med dig? du maste skaffa facebook! har vrit lite dalig pa att lasa din blogg senaste veckorna.. men jag uppskattade verkligen din nya inriktning pa den. fast det ar skont att lasa om vad du gjort och hur du kanner dig med. men tanke inlagg ar bra! jag laser en bok nu "sophies world" en psykologisk bok. eh ja, men jag har just borjat, men an sa lange ar jag hel kar i den. du borde lasa den. du kan lana den nar jag kommer hem. tror du skulle tycka om den med.
skot om dig! puss

2008-02-08 @ 10:29:33
URL: http://ullisblomman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0